Artikelen Het belang van soft skills bij werving en selectie

0
Liset Bloem
Binnen AV hechten wij veel waarde aan het selecteren op basis van soft skills. Succes op je werkplek hangt niet alleen af van kennis, maar ook van hoe we omgaan met anderen en uitdagingen aanpakken. Soft skills zoals communicatie, samenwerking, probleemoplossend vermogen en klantgerichtheid worden steeds belangrijker. Ze zijn de kern van wat ons als professionals onderscheidt en bepalen in grote mate hoe effectief we zijn in onze rol. Bij AV zijn wij ervan overtuigd dat deze vaardigheden van essentieel belang zijn voor succes en daarom richten wij ons onder andere op het selecteren van kandidaten die deze soft skills beheersen. Dit realiseren we door alle kandidaten die we interviewen een persoonlijkheidsvragenlijst te laten invullen. We gebruiken de Big50 persoonlijkheidstest en interviews op ons kantoor in Hoevelaken om de soft skills van de kandidaten in kaart te brengen.

Wat houden deze soft skills in:

Communicatie is de sleutel tot het begrijpen en gehoord worden. Het stelt ons in staat om ideeën over te brengen, vragen te stellen en de behoeften van anderen te begrijpen. Zonder effectieve communicatie kunnen zelf de meest briljante ideeën verloren gaan.

Samenwerking is de lijm die teams bij elkaar houdt. Het stelt ons in staat om te leren van anderen, verschillende perspectieven te waarderen en gezamenlijke doelen te bereiken. Een team dat goed kan samenwerken, kan bergen verzetten.

Probleemoplossend vermogen is erg belangrijk als het gaat om overwinnen van obstakels. Het stelt ons in staat om uitdagingen te analyseren, creatieve oplossingen te bedenken en obstakels te overwinnen. Dit vermogen maakt ons veerkrachtig en in staat om vooruitgang te boeken, zelfs in moeilijke tijden.

Daarnaast is klantgerichtheid van groot belang, of we nu werken met externe klanten of collega’s binnen onze organisatie. Het vermogen om te luisteren naar de behoeften van anderen en oplossingen te bieden, versterkt relaties en bouwt vertrouwen op.

Deze soft skills zijn niet alleen belangrijk voor individuele groei, maar ook voor het succes van organisaties als geheel. Ze dragen bij aan een positieve werkomgeving, efficiëntere processen en tevreden klanten.

We hebben een artikel geschreven over het belang van soft skills, Lees die hier. Ook hebben we een webinar gegeven over de soft skills. Wil je hiervan een replay ontvangen? Klik dan hier.

Recente artikelen

In de commerciële wereld draait het niet alleen om de omzet die je genereert en de targets die je haalt, maar v...
Groot