AV nieuws Onthuld: de 3 belangrijkste competenties die goede salesmanagers onderscheiden
In de wereld van sales is het vinden van de juiste leiders van essentieel belang. Ons nieuwste onderzoek richt zich op het doorgronden van de drie belangrijkste competenties die een goede Salesmanager kenmerken in een voortdurend veranderend zakelijk landschap.
En dat is niet onbelangrijk, want een competente Salesmanager kan de omzet van het team verhogen door effectievere verkoopstrategieën, verbeterde productiviteit van het team, betere klantrelaties en een gerichtere benadering van marktkansen. Tevens kan het succesvol leiden van een sales team bijdragen aan een positievere bedrijfsreputatie en het behouden van getalenteerde verkopers.
De onderzoeksvraag: “Wat zijn de 3 belangrijkste competenties van een goede Salesmanager?".
Tijdens het SMA Sales Event dat plaatsvond op 7 maart hebben we dit onderzoek uitgevoerd onder commercieel Nederland. Zij hadden de keuze uit 25 geselecteerde competenties van de Big50 persoonlijkheidstest. In totaal deden 50 respondenten mee van 35 toonaangevende organisaties*.
Het resultaat van de top 3:
1️⃣ Luisteren - Tonen belangrijke informatie op te pikken uit verbale en non-verbale boodschappen. Doorvragen; ingaan op reacties.
2️⃣ Inlevingsvermogen - Het vermogen om cruciale informatie op te pikken uit zowel verbale als non-verbale communicatie. Doorvragen en adequaat reageren op feedback.
3️⃣ Overtuigingskracht - Het vermogen om anderen te overtuigen van bepaalde standpunten of ideeën, draagvlak te creëren en instemming te verkrijgen door gebruik te maken van de juiste argumenten en methoden.
Maar liefst 40% van de respondenten beschouwt ‘luisteren’ als de meest cruciale competentie voor een goede Salesmanager. 30% identificeert ‘inlevingsvermogen’ als essentieel en 26% benadrukt de waarde van ‘overtuigingskracht’.
Het profiel: kennis, kunde, karakter en klimaat
Sinds 2000 heeft AV zich gespecialiseerd in het vinden en selecteren van toptalent voor commerciële functies. Ons bewezen 4 K-model, ontwikkeld door Prof. Dr. Lidewey E.C. van der Sluis van der Sluis van Nyenrode Universiteit, integreert Kennis, Kunde, Karakter en Klimaat. Wij voelen ons medeverantwoordelijk voor het succes van geplaatste professionals, of het nu gaat om Accountmanagers, Salesmanagers, of Commercieel Directeuren.
(*Aan dit onderzoek hebben de volgende organisaties meegewerkt: 3to1 Sales Artists, Agrifirm, Ahrend, AI-HACKRS, ALD Automotive Nederland, Anderol Specialty Lubricants, Archie Europe - CRM Software, Arbo Unie, BauWatch Nederland, Bechtle, BOOM element bv, Bredenoord, Capgemini, CustomerVision, D&B Eventmarketing, Exact, Focal Point, Forrester, HAN University of Applied Sciences, Het staat gedrukt, Hitma, Inepro BV, Infoland, Kunsthandel Juffermans, Minor Hotels, Motion5, Nyenrode Business Universiteit, Onemeeting.com, Peter Vader Trainingen, Plafon, SalesQuarters, Solvisoft | Let IT work for you, Tempo-Team, Vat Vakuumventile, VodafoneZiggo)