Artikelen De Drie K's: Kennis, Kunde en Karakter
Kennis, Kunde en Karakter
Deze bekende drie K’s worden tegenwoordig steeds meer gebruikt. Of het nu op de werkvloer is, bij de sportvereniging of op school, iedereen krijgt ermee te maken. Er valt veel te discussiëren over welke van de drie nou het meest belangrijk is als het gaat over het aannemen van nieuw personeel bij bedrijven. De een ziet het liefst een kandidaat met een universitaire studie, terwijl de ander juist een bewezen trackrecord op het cv wilt zien staan. In onderstaande anekdote wordt misschien voor jou wel duidelijk welke van de drie K’s het meeste invloed heeft op het vinden van de juiste persoon voor de organisatie.
In een leuk dorpje genaamd AV City leefden drie vrienden: Kennis, Kunde en Karakter. Ze hadden allemaal een unieke eigenschap, waarmee ze graag anderen in het dorp hielpen en van waarde konden zijn.
Kennis was een wijze man, die net als Google, antwoord had op alle vragen. Zijn uitzonderlijke kennis deelde hij graag met de andere dorpelingen om hem heen.
Kunde was een harde werker. Hij kon met zijn handen alles maken wat hij wilde. Hij had de kunde om dingen te creëren voor de dorpelingen. Zijn vakmanschap was erg waardevol voor heel AV City.
Karakter was een man met een warm hart. Hij stond voor iedereen klaar en hielp mensen waar ze ook maar mee worstelden. Zijn vriendelijkheid maakte hem geliefd bij alle dorpelingen. Zijn karakter bood vreugde in mooie tijden, maar ook troost in moeilijke tijden.
Op een dag werd het dorp getroffen door een zware storm. Er werden een aantal huizen onbewoonbaar, doordat er bomen op waaiden. De inwoners wisten niet meer hoe ze deze ravage weer konden opbouwen.
Kennis bood zijn kennis aan en maakte een plan om het dorp weer op te bouwen. Kunde zette zijn vaardigheden in om de huizen te repareren en zelfs nieuwe huizen te bouwen. Maar degene die het meeste opviel was toch Karakter. Hij zette een opvangcentrum op voor de getroffen gezinnen. Gaf de mensen te eten, was voor de mensen een steun en toeverlaat en bood de mensen een warm, tweede thuis.
Het dorp bloeide weer op en de dorpelingen realiseerden dat hoewel Kennis en Kunde cruciaal waren voor de wederopbouw, Karakter voor de getroffen gezinnen het meest belangrijk was geweest. Zijn empathie, hulp, steun, luisterend oor en liefde maakten het verschil.
Toen het dorp weer was opgebouwd en de dorpelingen weer een eigen thuis hadden, werd er een feestdag ingesteld in AV City. Het trio werd vereerd door de dorpelingen. De mensen leerden dat Kennis en Kunde belangrijk zijn, maar dat Karakter uiteindelijk de doorslag was om de slachtoffers hoop te geven in moeilijke tijden.
Voor ieder persoon geldt dat Karakter uniek is, dat het maakt tot wie je bent en vooral dat je met een mooi karakter anderen kan en mag helpen in moeilijke tijden, maar ook vreugde mag delen. Met een goed karakter win je vaak de wedstrijd, hoe moeilijk deze wedstrijd ook kan zijn. Topsporters hebben vaak doorzettingsvermogen om tot de top te komen. Zo werkt het ook in het werk leven van een ieder van ons.
Natuurlijk zijn Kennis en Kunde van waarde en staan deze dingen goed op je cv. Ondanks deze punten is het belangrijk dat je als kandidaat goed op je plek zit bij een bedrijf. Of je past bij de cultuur, of je gemotiveerd bent en of je van waarde kan zijn voor je collega’s. Deze dingen zie je vooral terug in hoe je karakter is en in wie jij als persoon bent.
Werk betreft een groot onderdeel van je leven. Het is verstandig om iets te doen wat je leuk vindt. Onthoud daarom vooral goed dat je werkgeluk zoekt in je baan. Dat je elke ochtend weer met een goed gevoel uit bed kan stappen en dat je na je dag kan zeggen dat je een leuke werkdag hebt gehad.
Wij bij AV proberen naast zakelijk succes, een steentje bij te dragen aan dit werkgeluk. We vinden het belangrijk voor jou als kandidaat dat je goed op je plek zit en dat je de samenleving mag helpen door jouw functie goed uit te oefenen.