MVO Workshop over de Why-Factor enthousiast ontvangen
Inspirerend, boeiend, leerzaam en met veel enthousiasme gebracht. Dat waren onder meer de reacties van de aanwezige leden van de Blauwe Paraplu na de workshop Personal Branding.
Maandag 1 juli stond ons tweede MVO-project van dit jaar op de agenda. Dit keer voor De Blauwe Paraplu in Amersfoort, een van de eerste sociale coöperaties in Nederland. Aanvankelijk met als doel mensen, met behoud van hun uitkering, de kans te geven om een bedrijf op te richten. De leden versterken elkaar en vangen samen tegenslagen op. Ze richten zich op datgene waar ze goed in zijn en de coöperatie helpt met overkoepelende zaken als administratie, inkoop en marketing.
Zo neemt de sociale armoede af, raken ze uit hun isolement, krijgen meer contacten en komen vaker buitenshuis. Daarnaast doen ze weer mee aan het arbeidsproces, waardoor zelfvertrouwen en eigenwaarde toenemen. Naast ondernemen stromen BP-leden ook uit naar een betaalde baan, vrijwilligerswerk of een traject elders dat beter bij hen past.
Het doel van de workshop Personal Brand is om de BP-leden te helpen hun verhaal te vertellen. Hiermee doelen we niet alleen op wie je bent en wat je doet maar vooral het ‘waarom’? Oftewel de Why-factor. Natuurlijk moet je CV met kwalificaties en competenties in orde zijn. Maar, zo betogen wij, met de Why-factor onderscheidt je je van de massa. Het geeft jouw verhaal de juiste lading. Zo gaat hetgeen wat je te vertellen hebt leven bij je gesprekspartner. Hierdoor ontstaat verbinding. Datgene waarnaar we uiteindelijk allemaal op zoek zijn.
Na een hartelijke ontvangst door de initiatiefneemster Jessica de Ruijter trapten we af. Het werd een leuke, ontspannen en interactieve sessie waarbij er veel ruimte was voor persoonlijke aandacht, vonden de deelnemers. We hebben met elkaar gebrainstormd en één op één geoefend om in twee zinnen kort en krachtig te verwoorden waarom je iets wil en waar je voor staat. De zogeheten pitch. In tegenstelling tot eerdere workshops, die bij de BP op het terrein van de voormalige Prodentfabriek gegeven zijn, bleven wij nog geruime tijd napraten met verschillende ondernemers, terwijl de tafel voor de gezamenlijke lunch werd gedekt. Dat gebeurt bijna nooit, zegt bestuurslid Bert Vos: “Dus dat zegt wel iets.”
Leuke workshop, vond Maarten Rector (DoordachtDoen). “Vooral Steven luisterde goed naar wat iedereen te vertellen had. Zeker voor herhaling vatbaar. Ze zijn gericht op commerciële partijen, ik vraag me af hoe je jezelf verkoopt in de meer softere sectoren.”
Jessica vond de communicatie met AV vooraf erg prettig. “Leuk dat ze vanuit de MVO-gedachte hun kennis en expertise met ons wilden delen. Er was een goede dynamiek, met veel aandacht aan persoonlijke vragen, zodat het ook een workshop op maat was en het geen standaard verhaal werd. Er was van beide kanten enthousiasme. Ik zie ze graag nog eens terugkomen.”
Nuttige tips en waardevol, vond Ryan Yp (SeoSight) van de AV-workshop “Ook goed dat we in drie groepjes uiteen gingen, dat ze elk naar ons verhaal luisterden en daar feedback op gaven. Dat maakte het interessant en persoonlijk. Het was daardoor niet alleen een presentatie maar ook een interactieve bijeenkomst. Ze hadden van mij wel mee mogen lunchen. Misschien iets voor een volgende keer.”
De workshop was zowel vérfrissend voor wie dit voor het eerst hoort als geheugen-opfrissend voor wie de inhoud al ‘oude koek is’, aldus de aanwezigen. Wat ons betreft zijn we nog niet klaar met deze leuke groep mensen en komen we graag nog eens terug. Heel erg bedankt voor het delen van jullie verhalen! Dit geeft ons inspiratie voor de dag van morgen.
Steven, Diede & Renee