Artikelen Werven in 2021? Actieve benadering is de sleutel.

4296
Ad Veldhuizen

Ook dit jaar zijn wij gestart met een inspiratiesessie met ongeveer 50 relaties van AV. Eén van de talking points was de arbeidsmarkt en werving van medewerkers in 2021. Hierop kwamen enthousiaste reacties en daarom delen onze kennis en tips voor succesvolle werving in 2021 ook graag met jou. 

Het is een rare tijd, ook op de arbeidsmarkt. De werkloosheid is gestegen en toch zijn er mínder mensen actief op zoek naar een baan.

Hoe dat kan? Het grootste deel van de actief werkzoekenden heeft al een baan. Door gedaald (consumenten) vertrouwen is deze groep kleiner geworden. In Q4 2020 was namelijk 11,5% van de beroepsbevolking actief op zoek (met een werkloosheid van 4,1%). Passieve werving is dus minder effectief geworden en dit betekent dat het nog belangrijker is actief te werven. Hieronder inzichten en tips.

Vergroot je kansen met factor 5!

46% van de werkenden is namelijk latent op zoek. Deze bereik je alleen door ze actief te benaderen. Als je in beide doelgroepen (latent + actief) gaat werven kun je 57% van de beroepsbevolking bereiken, 5 maal zoveel als wanneer je alleen gebruik maakt van vacatureposts en andere passieve werving.

Vervijfvoudig je bereik


De latente doelgroep bereiken

De latente doelgroep bereiken is dus essentieel voor een succesvolle werving. Maar hoe bereik je deze groep? Dit kan middels het AV wervingsconcept. De A staat hier voor aandacht en de V staat voor verleiden.

- Jouw vacature onder de Aandacht bij de juiste doelgroep.


Dit is uiteraard cruciaal. Dit doe je enerzijds door slimme job marketing en anderzijds middels persoonlijke benadering. Goede job marketing bereikt zowel actieve als latente kandidaten. Nog beter voor de latent zoekenden is direct contact. Dit doe je door persoonlijke benadering.

- Verleiden van kandidaten


Je hebt de aandacht van jouw ideale kandidaat! Nu is het zaak om de kandidaat te verleiden voor de vacature. Dit doe je door de onderscheidende aspecten van de vacature te delen. Hierbij is het belangrijk specifiek, persoonlijk en oprecht te zijn. En zet kleine stapjes. Je trouwt ook niet na de eerste date ;-). Benadruk de belangrijkste onderdelen van de vacature en waarom iemand zou moeten solliciteren. Als dat past, komt het overige daarna wel. Deel informatie en bouw een vertrouwensband vanuit oprechte interesse. Je doel is tenslotte het werven van de best passende kandidaat.

Slimme job marketing

- Hoe werkt slimme job marketing.


Dit is een specifieke vorm van marketing, waarmee je de kandidaat aantrekt. Je brengt een relevante boodschap onder de aandacht van jouw doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld via diverse advertentie platformen, google, e-mail (marketing), display advertenties, social media en LinkedIn. Let op: het gaat niet zozeer om een vacature plaatsen en hopen dat er iemand langskomt, maar de boodschap plaatsen op plekken waarvan je weet dat je doelgroep (digitaal) langskomt. Je kunt dit zelf uitzoeken of een specialist vragen. AV biedt deze service los aan via AV Recruitment Services.

Kandidaten benaderen via LinkedIn

- Aandacht en Verleiden van kandidaten middels persoonlijke benadering


Binnen 3 dagen 30 geschikte profielen is voor 90% van de vacatures haalbaar.


De Nederlandse arbeidsmarkt is bij uitstek geschikt om te benaderen via LinkedIn. Het platform heeft een uitstekende positie in ons land. Met een professionele Recruiter Seat vind je de juiste kandidaten het meest efficiënt omdat je zeer gericht kunt filteren op veel criteria. Bij AV maken 9 getrainde recruiters naar volle tevredenheid gebruik van dit systeem. Binnen 3 dagen 30 geschikte profielen is voor 90% van de vacatures haalbaar. Vanuit deze longlist kan het actieve benaderen beginnen. Zo kom je op de beste manier in contact met de beste kandidaten uit de markt.

Vervolgens komt de opvolging, essentieel nu je de juiste kandidaat in het vizier hebt. De 'tricks of the trade' van het recruitersvak. Ondanks alle tools en technologie blijft het mensenwerk!

Wil je hier meer over weten?

Kijk op Ad zijn LinkedIn profiel en stuur hem een persoonlijk bericht. Hij kan je dan verder helpen of (gratis) een video van 8 minuten over werving in 2021 sturen. Dit is een stuk van de opname van ons inspiratie event.
Dinsdag 30 maart houden wij hier een gratis Webinar over met veel interactie en praktische tips. Klik hier voor meer informatie.

Graag tot dan!

Recente artikelen

Met veel plezier delen we het nieuws dat Jamal van Alebeek is gestart in zijn nieuwe functie als Lead Generation...
Haar
“Don’t post and pray.”   Een gevleugelde uitspraak van Ad Veldhuizen die Ronald de Snoo nog steeds ...
Haar
We zijn verheugd om de bemiddeling van Lucas Tak als Business Development Manager bij Greenhouse Datacenters B.V...
Haar